Bij deze innovatie behoort mijn collega S. uit de werkgroep ICT-nieuwe media tot de groep Innovators. Zij heeft de tool Prowise Presenter als eerste omarmt en heeft zich erin verdiept.
De overige leden van de werkgroep ICT-nieuwe media, waaronder ikzelf, behoren tot de groep Early adoptors. Wij zijn op aanraden van S. gaan experimenteren met Presenter en hebben met elkaar de tool geëvalueerd. In de werkgroep is besloten dat de Tool geïmplementeerd moet worden in de school.
Twee weken geleden hebben we in een overlegmoment het team op de hoogte gebracht van dit besluit en hebben we een korte opfris-presentatie gegeven. Nu moet iedereen er zelf mee aan de slag. Voor de Kerstvakantie moet er door de rest van het team een presentatie gemaakt zijn in Presenter en moet de Presenter uitgetest zijn in de klas.
Ik kan nog niet goed inschatten wie van het team behoren tot de Early majority, de Late majority en de Laggards.
Succesfactoren:
- Prowise Presenter biedt meer mogelijkheden dan de oude software (o.a. interactieve werking met tablets)
- Prowise Presenter sluit aan bij "oud gedrag" doordat het gebruik van de tool te vergelijken is met Powerpoint of Prezi. Aansluiten op de oude schoolbord-tool doet het wat minder goed, doordat de tool anders opgezet is.
- De gebruiksvriendelijkheid van Presenter schijnt groter te zijn dat die van de oude tool. Mensen zijn hier nog niet van overtuigd.
- De tool is eenvoudig uit te proberen, doordat er op bestuursniveau is besloten de tool aan te bieden aan alle scholen.
- Het gebruik van de tool is zichtbaar als je in de klas komt en doordat leden van werkgroepen hun team-presentaties in presenter voorbereiden.
- De eerste collega's buiten de werkgroep zijn aan de slag gegaan met de tool. Zij behoren tot de kritieke massa en zijn behoorlijk snel bereikt.
- De tool bestaat al langere tijd en wordt continue verbeterd. De tool heeft zijn werking al bewezen.
- Communicatie op maat zal een cruciaal punt zijn in deze innovatie om ook de Late majority en de Laggards mee te krijgen.
- Het is van belang om de tool gefaseerd in te voeren. Dat is gebeurd door eerst de werkgroep ermee aan de slag te laten gaan en daarna pas het team erin mee te nemen.
- Voldoende budget is geen issue doordat de tool bovenschools is aangeschaft.
Guy Kawasaki
- Missie: Presentaties maken en delen
- Sprong wordt gemaakt naar een tool met meer mogelijkheden
- Diverse mogelijkheden in de tool (presenteren, activeren, oefenen, interactie)
- De mogelijkheden maken je creatiever
- De tool wordt continue verbeterd, je kan verbeterpunten aandragen en die worden opgepakt
- Pas je introductie aan aan de doelgroep
Professor Jeff Gasperz
De inzichten over co-creatie van Jeff Gasperz zijn heel interessant voor de school. Bijvoorbeeld door ouders mee te laten denken over verbeteringen en door leerkrachten regelmatig te vragen naar innovatiemogelijkheden die zij tegenkomen.
Bij het beschrijven van mijn innovatieproces kan ik op dit moment nog niet veel linken leggen naar zijn inzichten.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten